Sunday, June 18, 2006

شکست تلخ

شکست تلخ
فريدون شيباني

roozonline
خلاصه:
تيم ملي ايران با قبول شکست دو بر صفر از پرتغال، خروجي زود هنگام از جام جهاني 2006 داشت. در دو جام جهاني پيشين [ 1978 و1998 ] سومين مسابقه، تعيين کننده حذف بود. اما اين بار شکست تلخ نخست با نتيجه سه بر يک از مکزيک نيز پيش نويس حکم به حذف تيم ملي را صادر کرد زيرا تيمي که پيش از حضور در آلمان با خوشبيني هاي بسيار راهي مسابقه ها بود، در فرانکفورت توسط يک مربي پيش باخته روانه ميدان شد و با همه فداکاري بازيکنان، به دو کل دکو و کريستين رونالدو [پنالتي] در نيمه دوم تن داد.
-->
تيم ملي ايران با قبول شکست دو بر صفر از پرتغال، خروجي زود هنگام از جام جهاني 2006 داشت. در دو جام جهاني پيشين [ 1978 و1998 ] سومين مسابقه، تعيين کننده حذف بود. اما اين بار شکست تلخ نخست با نتيجه سه بر يک از مکزيک نيز پيش نويس حکم به حذف تيم ملي را صادر کرد زيرا تيمي که پيش از حضور در آلمان با خوشبيني هاي بسيار راهي مسابقه ها بود، در فرانکفورت توسط يک مربي پيش باخته روانه ميدان شد و با همه فداکاري بازيکنان، به دو کل دکو و کريستين رونالدو [پنالتي] در نيمه دوم تن داد.برانکو ايوانکوويچ تا آخرين ثانيه هاي فرصت اعلام بازيکنان هنوزدر مورد گزينش علي دايي مردد بود. دايي، که برخلاف انتظار هواخواهان فوتبال ايران، در برابر مکزيک تا پايان در ميدان بود، بعد از بازي اعلام شد که به علت ناراحتي کمر در بازي دوم غايب خواهد بود. در حالي که به گزارش خبرنگاران اعزامي به پيکارهاي جام جهاني، خودش اظهارسلامت مي کرد.
ماجراهاي برانکو و آن چه که از اختلافهاي علي دايي و علي کريمي در روزنامه هاي ايران انتشار يافت و ريشه آن در عقد قرار داد تجاري توسط توليدي لباس ورزشي آنان با بازيکنان ملي بود، سرانجام در بين دو بازي نخست چنان چهره نمود که در برابر تيم نزول کرده مکزيک تيم ملي هم نزولي عجيب از خود نشان داد و در همان آغاز نيمه علي کريمي تعويض شد !
جانبداري ايوانکوويچ از دائي را در مصاحبه زير کاملا مي توان درک کرد:"سرمربي تيم ملي كشورمان ساعتي پس از كنفرانس مطبوعاتي نظرخود در مورد تركيب احتمالي تيم ملي را تغيير داد."
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران [ايسنا] به آلمان؛ برانكو ايوانكوويچ در اين زمينه اظهار كرد: "هنوز در مورد استفاده از علي دايي‏، فريدون زندي يا مهرزاد معدنچي ترديد دارم." وي افزود: "دروازبان اول تيم ملي ايران در بازي فردا ابراهيم ميرزاپور است." برانكو در ادامه با اشاره به اينكه در مورد بازي با پرتغال پيش‌بيني وجود ندارد، تصريح كرد: "تنها انگيزه و ميل بازيكنان است كه مي‌تواند موفقيت تيم ملي ايران رقم را بزند."
ايوانكوويچ در مورد شرايط علي كريمي نيز گفت: "اميدوارم كريمي همان طور كه انتظار دارم آماده‌تر باشد و آنچه را كه ملت ايران از وي به عنوان بازيكن حرفه‌اي مي‌خواهند، اثبات كند."
ايوانکوويچ در آغاز نيمه دوم بازي با پرتغال نيز دست به تعويض کريمي زد، که با نگاه معني دار بازيکن همراه بود.
خوشبيني هاي بي دليل
خوشبيني هايي که بي دليل پيش از جام جهاني ابراز شد عاملي بود تا تيم ملي بدون مسابقه هاي آماده سازي و تنها دو بازي با تيمهاي ملي کروآسي و بوسني روانه جام جهاني شود، که هيچ کدام فوتبالي به روال سه حريف ما [مکزيک، پرتغال و آنگولا ] نداشتند.
با اين حال پيش از پروازتيم به آلمان خبرگزاري جمهوري اسلامي [ايرنا] گزارش داد: "دكتر محمود احمدي‌نژاد رييس جمهوري از صعود تيم ملي فوتبال ايران به مرحله دوم مسابقات فوتبال جام جهاني ‪ ۲۰۰۶آلمان ابراز اطمينان كرد."
او در گفت وگويي كوتاه با خبرنگاران گفت: "من به عنوان يك فرد واقع‌گرا نه آرمان‌گرا مطمئن هستم كه تيم ملي فوتبال ايران مي‌تواند به مرحله دوم رقابت‌هاي جام جهاني صعود كند."
اين خوشيني تنها از سوي بعضي از کارشناسان و تنها در راه همراهي تيم ملي در آوردگاهي بزرک، با شرط و شروطي فني همراه شد و دامنه آن تا آنجا بود که ساعاتي قبل از شروع مسابقه با پرتغال توسط علي آبادي معاون رئيس جمهوري اسلامي و رئيس تربيت بدني در فرانکفورت و در جشن ايرانيان از سوي خبرگزاري فارس چنين عنوان شد که: "اتحاد و همدلي ايرانيان حاضر در آلمان براي حمايت از تيم، ضربه هولناكي بر پيكره كساني بود كه مي‌خواهند ميان ايرانيان تفرقه و نفاق ايجاد كنند."
معاون رئيس جمهوري برافراشته شدن پرچم و پخش شدن سرود ملي ايران در ورزشگاه شهر فرانكفورت را باعث خوشحالي دانست و گفت: "اميدواريم اين يكدلي در ورزشگاه نيز ادامه داشته باشد تا ملي پوشان در سايه اين حمايت بتوانند عملكرد قابل قبولي به نمايش بگذارند."
وي كه به حضور تيم ايران در دوره‌هاي بعدي جام جهاني نيز بسيار خوشبين بود، تصريح كرد: "امروز قهرمان واقعي اين جام ايران است چرا كه اتحاد و همدلي تماشاگران و هواداران تيم ما در آلمان نشان دهنده يكپارچگي ملت بزرگ و با عظمت ايران است."
آنچه که در گفته هاي بالاترين مقام مسوول ورزش ايران جلب توجه مي کند، يکي ضربه هولناک به مخالفان [مخا لفان نظام و يا تيم ملي] و ديگري خوشبيني بسيار به راهبابي به دور بعدي جام جهاني است!
. . . و پايان کشمکشهاي سياسي
به گزارش اسوشيتد پرس از فرانکفورت همزمان با صحبتهاي علي آبادي، بيش از 700 نفر عليه انکار هولوکاست از سوي رئيس جمهوري اسلامي دست به راه پيمايي زدند. اين خبرگزاري سپس همه حرف ها را در يک جمله خلاصه کرد: "تيم ملي ايران از جام جهاني حذف شد اما اعتراض به رئيس جمهوري يک کشور ادامه دارد."احمدي نژاد پيش از اين به تيم ملي ايران گفته بود که اگر آنان به دور دوم راه يابند، سعي مي کند در آلمان به آنها بپيوندد. اما ايران بعد از شکست از پرتغال حذف شد و حالا ديگر مشکل بودن احمدي نژاد در آلمان براي مقامات امنيتي آلمان هم وجود ندارد. و خذف تيم ملي ايران به جشن و پايکوبي پيروزي در تهران نيز رنگ واقعيت نداد. سردار طلائي فرمانده نيري انتظامي تهران بزرگ به خبرگزاري فارس گفته بود: "نبايد ابراز شادماني به گونه‌اي باشد كه باعث از بين رفتن نظم و امنيت و ايجاد خسارت به اموال بيت‌المال شود."
اما شکست به نتيجه اي ديگر انجاميد. در گزارش بي بي سي از تهران آمده است که خضور جوانان در خيابانها و شهرک هايي چون اکباتان به جاي پايکوبي به اعتراض و در پاره اي به برخورد با پليس انجاميد.
شکستي براي همه. هم آنان که ورزش را قرباني سياست کرده اند و هم آنان که از سياست درست در ورزش، چيز زيادي نمي دان
ند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home