Tuesday, June 13, 2006

کنفرانس خبري از پشت ميله ها

کنفرانس خبري از پشت ميله ها
نمي گذاريم دانشگاه پادگان شود
دانا شهسواري
Dana.shahsavari@gmail.com
۲۴ خرداد ۱۳۸۵
roozonlie
خلاصه:
"هرگز دانشگاه تبديل به زندان و پادگان نخواهد شد. ما اجازه چنين کاري را نخواهيم داد و تا آخر مي ايستيم تا زنده بودن دانشگاه را اثبات کنيم."
اين بخشي از اظهارات اعضاي جديد انجمن اسلامي دانشگاه امير کبير [پلي تکنيک] در اولين کنفرانس مطبوعاتي آنها بود.
-->
"هرگز دانشگاه تبديل به زندان و پادگان نخواهد شد. ما اجازه چنين کاري را نخواهيم داد و تا آخر مي ايستيم تا زنده بودن دانشگاه را اثبات کنيم."
اين بخشي از اظهارات اعضاي جديد انجمن اسلامي دانشگاه امير کبير [پلي تکنيک] در اولين کنفرانس مطبوعاتي آنها بود.
اين کنفرانس مطبوعاتي طبق اعلام قبلي بايد ساعت ده و نيم صبح روز سه شنبه در دفتر انجمن اسلامي دانشگاه امير کبير برگزارمي شد. اما با آغاز وقت اداري، به دستور مسوولين دانشگاه، انتظامات در هاي دانشگاه را بسته بود و به هيچ کس جز دانشجويان کارت دار اجازه ورود نمي داد. در اين ميان برخي از ميهمانان، اساتيد دانشگاه و اولياي دانشجويان که از شهرستان براي ديدن فرزندانشان آمده بودند با بي حرمتي ماموران انتظامات روبرو شدند.
ماموران انتظامات هم اعلام مي کردند که به دستور حراست دانشگاه، که از نهاد هاي اطلاعاتي دستور مي گيرد، ماموريت دارند از ورود افرادي که به نظرشان مشکوک مي رسد ممانعت به عمل آورند؛ که اين مساله باعث برخورد شديد با برخي از اعضاي انجمن اسلامي و دانشجويان ديگر شد.
با توجه به اين وضع، اعضاي جديد انجمن اسلامي براي برگزاري کنفرانس مطبوعاتي خود به سمت در شرقي دانشگاه رفتند و با گذاشتن دو ميز در کنار حصار نرده اي دانشگاه با خبر نگاراني که آن سوي نرده ها مانده بودند به گفت و گو پرداختند.
در ابتداي اين کنفرانس مطبوعاتي که درهشتمين روز تحصن دانشجويان در اعتراض به رد انتخابات انجمن اسلامي و دستگيري ياشار قاجار و عابد توانچه، دو دانشجوي اين دانشگاه برگزار مي شد، متين مشکين از اعضاي انجمن اسلامي و دبير شوراي نظارت بر انتخابات گفت: "از همان زمان که بحث انتخابات انجمن اسلامي عنوان شد بسياري تلاش کردند تا در مقابل آن سنگ اندازي کنند که عمده اين سنگ اندازي ها از بيرون دانشگاه هدايت مي شد. در داخل هم مسوولين نهاد و نماينده وزير مانع بودند."
وي افزود: "اما ما از همان ابتدا اصل را بر همکاري گذاشتيم تا جايي که حاضر شديم زمان انتخابات را هم به تعويق اندازيم. اما برخي که خواهان انحلال انجمن بودند همچنان به سنگ اندازي ادامه دادند تا در نهايت بر اثر دخالت ها و فعاليت هاي غير قانوني، اعتراض ها و تحصن ها ي دانشجويان شروع شد."
کسي تائيد يا رد نمي شود
مشکين در ادامه گفت: "بحث تائيد صلاحيت ها که اکنون مطرح شده، بي پايه است چرا که هيچ مقام و مسوولي حق تائيد و رد صلاحيت کانديدا ها را ندارد.هر کس که حداقل 6 ماه عضو انجمن باشد و به اساسنامه آن اعلام پايبندي کند مي تواند کانديدا باشد و ديگر نيازي بر تائيد صلاحيت نيست. اين بر اساس آئين نامه هاي موجود است و بحثي که اکنون مطرح مي شود در راستاي همان فعاليت هاي غير قانوني براي انحلال انجمن است."دبير هيات نظارت بر انتخابات در ادامه افزود: "تنها مرجعي که حق اظهار نظر در مورد انتخابات و بحث تائيد و رد آن را دارد هيات منصفه دانشگاه است که تا کنون در اين زمينه هيچ بحثي نداشته است. بر اين اساس انتخابات کاملا قانوني بود و تائيد و عدم تائيد آن نيز از سوي هيات نظارت اعتبار آن را مخدوش نخو اهد کرد."
دبير سابق انجمن اسلامي دانشگاه امير کبير در ادامه گفت: "اين انجمن ستون مستحکم دفترتحکيم وحدت است که با آراي سه هزار دانشجوي دانشگاه امير کبير انتخاب شده و انجمن اسلامي جديد مصمم است از حق اين سه هزار نفر دفاع کند."
دانشگاه زندان نمي شود
مشکين سپس ادامه داد: "اکنون دعواي اصلي بين دانشجويان از يک طرف و بسيج و نماينده نهاد رهبري از طرف ديگر است. اما ما هرگز اجازه نمي دهيم دانشگاه به زندان تبديل شود."
اين عضو انجمن اسلامي در پايان گفت: "ما معتقديم دخالت در امور دانشجويي نقض استقلال دانشگاه است و از آقاي احمدي نژاد خواهش مي کنيم دانشگاه را از موهبت برخورداري از مهرورزي خويش محروم کنند." در ادامه اين مراسم عليرضا قراگزلو، عضو جديد انجمن اسلامي دانشگاه امير کبير با اشاره به تحصن و اعتراض هاي دانشجويان گفت: "دانشجويان به صورت خود جوش و در اعتراض به بر هم خوردن برنامه تريبون آزاد دانشجويي از 30 اريبهشت اقدام به تحصن و اعتراض کردند و اعتراض آنها هم صنفي و در راستاي استيفاي حقوق خودشان بود."
وي افزود: "انجمن اسلامي در اين اعتراض ها معتقد به تخلف و عملکرد خلاف قانون مديريت دانشگاه بود. اين عملکرد ها بود که اعتراض دانشجويان را برانگيخت و در نهايت آنها نيز متوجه شدند که دانشجويان چه مي خواهند."
صابري ديگر عضو دوره جديد انجمن اسلامي هم با اشاره به اخباري که در مورد اعتراض هاي دانشجويي منعکس مي شود گفت: "خبر ها حاکي از اين بود که در دانشگاه امير کبير، طيف شيراز دفتر تحکيم در حال برگزاري انتخابات است و مسايل ديگري در اين رابطه مطرح شد که بي پايه بود."
وي افزود: "طيف شيراز ليستي 9 نفره را براي انتخابات شوراي مرکزي پيشنهاد داده بود که 4 نفر آنها عضو بسيج بودند و يک نفر نماينده بسيج.4 نفر ديگر هم اساسا اکنون دانشجو نيستند و فارغ التحصيل شده اند".
چه کسي مارکسيست است
وي همچنين با اشاره به خبر يکي از نشريات وابسته به سپاه که ادعا کرده بود اعتراض هاي دانشجويي دانشگاه امير کبير از سوي مارکسيست ها هدايت مي شود گفت: "اين ادعا بايد ثابت شود. ما اين خبر را تکذيب مي کنيم، اما خوشحال مي شويم کساني که آن را مطرح کرده اند در پي اثبات آن هم برآيند."
در ادامه علي عزيزي ديگر منتخب انجمن اسلامي دانشکده با اشاره به پروژه دستگيري و فشار گفت: "پروژه انتخاباتي آنها در مورد انجمن اسلامي وقتي با شکست مواجه شد،اقدام به دستگيري عابد توانچه و ياشار قاجار کردند. آنها هنوز در اوين هستند اما کسي مسووليت دستگيري آنها را به عهده نگرفته است."
وي در ادامه با اشاره به حرف وزير علوم که گفته بود ديگر دانشجو نبايد باز داشت شود گفت: "دسگتيري دانشجويان تخلف محسوب مي شود و بر خلاف مصوبه شوراي امنيت ملي است که در اسفند 83 تصويب شده بود تا دانشجويان از سوي کميته انضباطي مورد تعقيب قرار گيرند."
اعتراف و پروژه رسانه اي
عزيزي در ادامه هشدار داد: "اگر بازداشت دانشجويان منجر به اين شود که پروژ هاي رسانه اي ديگري پياده شود و با تحت فشار قرار دادن آنها اعترافات دروغي گرفته و در رسانه ها انعکاس يابد يقينا دانشجويان در مقابل آن ساکت نخواهند نشست."
در ادامه اين نشست مطبوعاتي مهدي سعيدي پور ديگر منتخب شوراي مرکزي انجمن اسلامي گفت:"در هفته هاي اخير هر اتفاقي که در دانشگاه مي افتاد مسوولين آن را در ارتباط با جريانهاي خارج تحليل مي کردند تا جايي که مسوول نمايندگي نهاد، تحصن و اعتراض دانشجويان را هم با وهابيون تحت رهبري عبدالمالک ريگي مرتبط مي دانست؛ در حالي که تا ديروز به سکولاريسم متهم بوديم."
احسان منصوري منتخب ديگر شوراي مرکزي در ادامه در مورد شوراي مرکزي جديد توضيحاتي داد و گفت "وقتي مسووليت را بطور کامل در اختيار گرفتيم مواضع و برنامه هاي خود را بطور رسمي طي بيانيه اي اعلام مي کنيم."
وي در ادامه، حفاظت از حقوق صنفي دانشجويان و حفظ استقلال دانشگاه را از جمله برنامه هاي شوراي مرکزي جديد برشمرد.
عدم وابستگي به کانون هاي قدرت
سمييه مير راشد منتخب ديگر شوراي مرکزي در ادامه اين کنفرانس خبري از پس ميله ها گفت: "شکوفايي دانشگاه در گرو عدم وابسته بودن آن به نهاد ها و کانون هاي قدرت است و شوراي مرکزي جديد هم به اين مساله و همچنين بر آورده شدن خواسته هاي فرهنگي و صنفي دانشجويان توجه ويژه خواهد داشت."
وي افزود: " شوراي مرکزي جديد براي تابستان برنامه هاي گوناگوني از قبيل جلسات نقد و سخنراني و نيز برگزاري فستيوال دانشگاه امير کبير را در برنامه دارد."
عباس حکيم زاده عضو ديگر شوراي مرکزي جديد به عنوان آخرين نفر به بيان نظراتش پرداخت و گفت: "بر خورد جديدي با دانشجويان و اساتيد دانشگاه ها شروع شده است و اگر ما در اين مسير با در خواست از نهادهاي داخلي به موفقيتي دست نيابيم به موسسات و نهاد هاي بين المللي مراجعه خواهيم کرد."
وي افزود: "اعتراض دانشجويان تا حصول نتيجه منطقي ادامه خواهد داشت".
اين کنفرانس خبري که در نوع خود به لحاظ شکل بي نظير بود در حالي پايان يافت که اعضاي جديد و قديم شوراي مرکزي و ديگر دانشجوياني که دور آنها حلقه کرده بودند خود را براي هشتمين روز تحصن آماده مي کردند.
خواسته آنها چندان پيچيده نبود. خواسته اي که روي کاغذي نوشته و در مقابل خود گذاشته بودند. "ياشار و عابد را آزاد کنيد"، "در امور ديد گاه امنيتي نداشته باشيد" و...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home