Tuesday, July 04, 2006

به نوشته واشنگتن تايمزمذاکره با يک رژيم سرکش بي معني است

به نوشته واشنگتن تايمز:
مذاکره با يک رژيم سرکش بي معني است
درياسالار جيمز ليونز
۱۴ تیر ۱۳۸۵
خلاصه:
پس از 11 سپتامبر 2001 رئيس جمهور جرج بوش به كشورهاي حامي تروريسم اين پيام را داد: "اگر شما به تروريست‌ها پناه بدهيد، شما تروريست هستيد. اگر شما تروريست‌ها را تعليم بدهيد و مسلح كنيد، شما تروريست هستيد. اگر شما به تروريستي غذا بدهيد يا كمك مالي كنيد، شما نيز تروريست هستيد و در مقابل ايالات متحد آمريكا و دوستان ما پاسخگو خواهيد بود."
-->
پس از 11 سپتامبر 2001 رئيس جمهور جرج بوش به كشورهاي حامي تروريسم اين پيام را داد: "اگر شما به تروريست‌ها پناه بدهيد، شما تروريست هستيد. اگر شما تروريست‌ها را تعليم بدهيد و مسلح كنيد، شما تروريست هستيد. اگر شما به تروريستي غذا بدهيد يا كمك مالي كنيد، شما نيز تروريست هستيد و در مقابل ايالات متحد آمريكا و دوستان ما پاسخگو خواهيد بود."
براي يك ربع قرن، يك كشور- ايران ـ تمام اين كارها را كرده و هرگز پاسخگو نبوده است. اكنون همين كشور در پي توسعه برنامه انرژي هسته‌اي خود است [كه آشكارا به آن نيازي ندارد] كه امكانات لازم براي توليد سلاح اتمي را در اختيار آنها قرار مي‌دهد.
سخنان ستيزه‌جويانه رئيس جمهورش محمود احمدي‌نژاد و رهبر "مذهبي‌‌اش" آيت‌الله علي خامنه‌اي، بايد ما و متحدان ما را از آنچه كه ايران با يك سلاح اتمي مي‌تواند انجام دهد نگران كند. با اين وجود ما اكنون به متحدان اروپائي‌مان پيوسته‌ايم و به ايران امتيازاتي مي‌دهيم كه بر اساس بسياري از گزارش‌ها امكان غني‌سازي اورانيوم در خاك آنها را به ايران مي‌دهد. اين امتيازات با گزارش وعده آمريكا براي كمك به برنامه اتمي غيرنظامي ايران چرب‌تر شده است.
آيا ما تعادل خود را از دست داده‌ايم؟ من مي‌دانم كه منطق پشت اين امتيازات گامهايي است كه براي روشن كردن قصد ايران به مذاكره جدي بايد برداشته شود. البته، با توجه به سابقه آنها، پذيرش مذاكره براي رسيدن به توافق از سوي ملايان ايران چه معني دارد؟ ايران عضو اصلي و شناخته‌شده محور شرارت و سركرده جهاني تروريسم دولتي است. آيا ما از سازشي كه منجر به جنگ جهاني دوم شده درسي نياموخته‌ايم؟
در 25 سال گذشته، رژيمي كه توسط آيت‌الله روح‌اله خميني پايه‌گذاري شد، در چندين مورد به آمريكا اعلان جنگ داده است. در نوامبر 1979، "دانشجويان" انقلابي، و آن گونه كه ادعا مي‌شود، رئيس جمهوري كنوني ايران احمدي‌نژاد، سفارت آمريكا در تهران را تصرف كردند و كاركنان ديپلماتيك ما را براي 444 روز به گروگان گرفتند.
رويداد عمده بعدي تركاندن يك ماشين در سفارت ما در بيروت در سال آوريل 1983 بود كه تقريبا به نابودي تمامي عمليات ما در خاورميانه منجر شد. اگرچه كه ما تمام مدارك لازم براي بمب‌گذاي سفارت را در اختيار نداريم، اما مدارك زيادي در مورد نكوهش ايرانيان در بمب‌گذاري سربازخانه تفنگداران دريايي آمريكا در اكتبر 1983 و از دست دادن 241 نفر از بهترين پرسنل نظامي خود را در اختيار داريم. ما مي‌دانيم كه دستور از وزارت امور خارجه ايران و از طريق سفير ايران در دمشق صادر شد. عكس‌العمل آمريكا خروج تفنگداران از لبنان بود. اسامه بن لادن اغلب به اين رويداد اشاره مي‌كرد كه ما وقتي ضربه‌ مي‌خوريم "رها مي‌كنيم و مي‌گريزيم".
علاوه بر گروگانگيري‌هاي متعدد در ظرف چند سال بعد از آن، از جمله دزديدن، شكنجه و قتل رئيس دفتر سي‌.آي.اي در بيروت ويليام باكلي، اعلان جنگي بعدي ايرانيان در دوران جنگ نفتكش‌ها در بين سالهاي 1986 تا 1988 بود. علاوه بر مين‌گذاري خليج فارس، ايرانيان ميني‌ را حمل و بر سر راه تانكر بريجتون قرار دادند كه به تازگي تحت پرچم آمريكا حركت مي‌كرد و با تركاندن آن تقريبا كشتي را از كار انداختند. چندين كشتي جنگي نيز با مين برخورد كردند. مقابله آمريكا با اين عمليات جنگي در كمترين حد بود، گلوله‌باران يك سكوي نفتي، غرق كردن چند شناور گشتي ايران و غيره، اما بدون هيچ حمله مستقيم به ايران.
با اين همه، در اكتبر 1986، برنامه‌اي براي بستن ايران طراحي شد. تا اوت 1987 اين برنامه تصحيح و بازنگري شد. در صورت بازبيني مجدد، آن برنامه بخوبي مي‌تواند در شرايط امروزي موثر باشد. دقيق‌تر بگويم، ما مي‌توانيم با وجود درگيري در عراق اين برنامه را پياده كنيم. فشارهايي كه بر رژيم ايران خواهد آمد غير قابل تصور است. اقتصاد ايران درحد ايست كامل خرد مي‌شود. قيمت‌ها سربه آسمان مي‌كشد. مشتريان كنوني ايران، روسيه، چين و ژاپن تاثير آنرا به خوبي احساس خواهند كرد.
نيروي نظامي ما قادر به اجراي اين برنامه براي يك زمان طولاني است. رژيم ايران بايد درك كند كه عموم مردم آمريكا از اين برنامه حمايت خواهند كرد. حتي اگر ايران حاضر به مذاكره باشد، اين چه معني مي‌تواند داشته باشد؟ ما اين درس را به خوبي آموخته‌ايم كه نمي‌توانيم با يك رژيم سركش مذاكره كنيم. تنها راه‌حل واقعي از ميان بردن رژيم جمهوري اسلامي ‌ايست. اگر براي امنيت بلند مدت خود لازم بود تا صدام حسين را از ميان ببريم، امروز دلايل بسيار مهمتري براي كمك به مردم ايران و از ميان بردن رژيم كنوني و پس گرفتن ايران داريم.
منبع:واشنگتن تايمز 2 جولاي 2006
*دريا سالار جيمز ليونز فرمانده ناوگان آمريكا در اقيانوس آرام، نماينده ارشد نظامي آمريكا در سازمان ملل متحد، و معاون فرمانده كل عمليات دريايي در امور مربوط به پرسنل بوده است
.
.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home