Monday, June 26, 2006

مقدمه چيني مصباح يزدي و شاگردانش براي:

مقدمه چيني مصباح يزدي و شاگردانش براي:
حکومت 7 ميليون بر 70 ميليون
شروين اميدوار
roozonline
خلاصه."
-->
محمد تقي مصباح يزدي جمعه گذشته بار ديگر به مشهد رفت تا در همايش "حاميان دولت اسلامي" مرحله تازه اي از هماهنگي براي انتخابات مجلس خبرگان را رقم بزند. اودر سالن مهران مشهد به اعضاي تشکل تازه تاسيس "حاميان دولت اسلامي" گفت: "نمي توان انتظار داشت در يك كشور هفتاد ميليون نفري همه صالح و شايسته باشند اما تربيت هفت ميليون انسان با ايمان دور از انتظار نيست."
همزماني اظهارات مصباح با سخنان شاگردش، محسن غرويان مبني بر اينکه "انديشيدن از حيثى جرم نيست، اما از حيثى مى‌تواند جرم باشد"، و شکايت برخي از طرفداران مصباح از روزنامه جمهوري اسلامي که طي مقاله اي جريان مصباح يزدي را با وهابيت، و فرقان مقايسه کرده بود، به نظر برخي از ناظران از شروع دور ديگري از دورخيز مصباح يزدي براي فتح مجلس خبرگان خبر مي دهد.
امت هفت ميليوني
در هفته هاي اخير گروهي تازه تاسيس با عنوان "حاميان دولت اسلامي" فعاليت گسترده اي را در سطح کشور آغاز کرده است. همايش هاي اين گروه در شهرهاي مختلف کشور، تحت حمايت و پشتيباني استانداران و برخي از نهادها برگزار مي شود. در اغلب همايش هاي اين تشکل استانداران و سخنراناني از طيف مصباح يزدي شرکت داشته اند. در تازه ترين اين همايش ها، که با شرکت کامران باقري لنکراني، استاندار خراسان رضوي، و برخي ديگر از راستگرايان نزديک به دولت برگزار شد، مصباح يزدي به تبيين دولت اسلامي موعود پرداخت و درباره راه هاي تشکيل چنين دولتي سخن گفت.
مصباح يزدي در اين همايش به طور ضمني جمهوري اسلامي را به دور از دولت اسلامي موعود دانست و درباره ويژگي هاي چنين دولتي گفت: "مطابق آيات قرآن از ويژگيهاي دولت اسلامي آن است كه افراد صالح در آن حاكم باشند." مصباح يزدي هدف نهايي جامعه‌اي كه دولت اسلامي در آن استقرار مي‌يابد را "هدف غايي خلقت در قرآن يعني پرستش خداوند" دانست. او شرط تحقق چنين دولتي را وجود گروه شايسته‌اي از مردم دانست كه "به خدا ايمان مطلق داشته و در عمل نيز متعهد به اجراي فرمانهاي الهي‌ باشند."
مصباح يزدي با رد نظريات مختلف درباره تشکيل جامعه ايده آل اظهار داشت: "برخي گفته اند اگر علم و سواد مردم و يا اقتصاد جامعه را بالا ببريم به جامعه اي ايده آل دست مي يابيم، اما طبق اين نظريه سرمايه داران حاکمان جامعه خواهند بود. قطعا پول و علم به تنهايي نمي توانند حل مشکل کرده و جامعه ايده آل بيافرينند بلکه گاهي آفت نيز محسوب مي شوند." او با استناد به آيه اي از قرآن مبني بر اين که خدا به کساني که به عمل صالح ايمان دارند وعده تحقق داده است، "حکومت شايستگان"، "حاکم بودن ارزش هاي ديني در جامعه" را از جمله ويژگي هاي جامعه ايده آل اسلامي که "ممکن التحقق" است دانست. مصباح يزدي هم چنين با رد اين تفسير که حکومت الهي موعود تنها با ظهور امام مهدي محقق خواهد شد، گفت: "برخي اين آيه از قرآن را منحصر به يک مرحله تاريخي از بشر يعني ظهور حضرت بقيه الله مي دانند اما آنچه از اين آيه بر مي آيد اين است که اين وعده يک قاعده کلي است و هر جا مصاديقش پيدا شود اين وعده خدا هم محقق خواهد شد."
او اضافه کرد: "اگر در اين آيه گفته مي شد که همه مردم، شايسته و به يکباره مومن شوند، قطعا چنين چيزي امکان پذير نبود ولي آنچه در اين آيه ذکر شده اين است که گروه شايسته اي از مردم که جهان بيني و ايمان صحيح دارند وقتي بر جامعه حاکم شوند وعده محقق خواهد شد و در اين صورت، جامعه اي که اسلام معرفي کرده قابل تحقق است."
مصباح يزدي برخلاف ديگر سران جمهوري اسلامي که مدام از جمعيت هفتاد ميليوني کشور به عنوان "ملت مسلمان" سخن مي گويند بر اين نکته تاکيد کرد که "نمي توان انتظار داشت در يك كشور هفتاد ميليون نفري همه صالح و شايسته باشند اما تربيت هفت ميليون انسان با ايمان دور از انتظار نيست." او همچنين خواستار انتخاب جوانان متعهد و پرورش آنها براي تشکيل دولت اسلامي موعود شد و گفت: "اگر ما بخواهيم به اين جامعه مطلوب الهي برسيم بايد سعي کنيم جوانان متعهد را براساس ارزش هاي اسلامي تربيت کنيم تا اينها نخبگاني شوند که شايسته حکومت بر چنين جامعه اي شده و ساير مردم نيز در سايه حکومت شايستگان به رفاه و امنيت نائل شوند."
انديشه هم جرم است
همزمان با سخنراني مصباح يزدي در مشهد و گسترش فعاليت هاي تشکل تازه تاسيس "حاميان دولت اسلامي" در کشور، روز گذشته روزنامه رسالت سخنان محسن غرويان يکي از شاگردان مصباح در باره "جرم بودن آزادي انديشه" را منتشر کرد. غرويان که سخنانش تشريح علني تر عقايد مصباح يزدي است، چند ماه پيش هم گفته بود که از نظر آيت الله خميني مردم نقشي تعيين کننده اي در تشکيل حکومت اسلامي ندارند. سخني که با عکس العمل تند هواداران بنيانگذار جنهوري اسلامي روبه رو شد. اين بار اما محسن غرويان، آزادي انديشه را "خلطي بس بزرگ و پر مخاطره" نام داد. شاگرد مصباح يزدي در مقاله اي با عنوان "نگاه دين به آزادى انديشيدن چيست؟" تاکيد کرده بود که: "اصل توان تفکر و قدرت انديشيدن، امرى ارزشى نيست، اما به چه انديشيدن و کيفيت متعلق و غايت و ثمره فکر و انديشه، امرى است که بار ارزشى دارد و در باب آن مى‌توان سخن از حسن و قبح و بايستگى و نبايستگى به ميان آورد."
غرويان اضافه کرده بود که: "برخى ميان موجوديت و حقانيت خلط مى‌کنند و بر اين مبنا مغالطه‌اى سامان مى‌دهند که: چون آدمى مى‌انديشد، پس هر انديشه‌اى حق است و هر انديشمندي، بهره‌اى از حقيقت را در محتوا و درونمايه افکار خويش عرضه مى‌کند. اين، به نظر ما خلطى بس بزرگ و پرمخاطره است."
او تاکيد کرد که "نبايد فريب شعار زيباى آزادى انديشه" را خورد. بايد ديد: "در پس‌ انديشه‌ها، چه اغراض و اهدافى منظور نظر است. تاريخ بشر را انديشه‌ها راه مى‌برند و اين راه ممکن است، راه ظلمت و تاريکى باشد و ممکن است طريق نور و فروغ و سعادت باشد." غرويان هم چنين نوشته که انديشيدن تا زماني جرم نيست که "ظهور بيروني اجتماعي پيدا نکند... اما آنگاه که فکر و انديشه، ابراز مى‌شود و در جامعه بروز و ظهور مى‌يابد از ديدگاه حقوقى و جرم‌شناسي، مى‌توان آن را مورد تعقيب قرار داد و بررسى نمود."
غرويان در ادامه مقاله اش در روزنامه رسالت نوشت: "وقتي گفته مي شود انديشيدن جرم نيست، بايد به همه ابعاد و توالى و جوانب آن توجه کرد. انديشيدن از حيثى جرم نيست، اما از حيثى مى‌تواند جرم باشد." او دليل جرم بودن آزادي انديشه را اين دانسته بود که "اصولا همه مجرمان تاريخ و بزهکاران جامعه، قبل از اينکه مرتکب جرم شوند، مى‌انديشند. عمل و رفتار همواره به دنبال انديشيدن و تصور ذهنى صورت مى‌گيرد." با چنين استدلالي شاگرد مصباح يزدي بر لزوم پيشگيري از انديشه پيش از تحقق آن تاکيد کرده و نوشته بود که: "بنابراين مى‌توان انديشه را به لحاظ آنچه که اين انديشه بدان منتهى و منجر مى‌شود، مورد بررسى و قضاوت قرار داد... فريب شعار زيباى آزادى انديشه را نبايد خورد. بايد ديد در پس‌ انديشه‌ها، چه اغراض و اهدافى منظور نظر است... ثبوتا ممکن است که آزادى انديشه و ابراز هر عقيده‌اى در ميان آدميان بشر را به راهى سوق دهد که پايانش تباهى و ظلمت و شقاوت باشد، چه اينکه اثباتا نيز اين امر تحقق يافته است
."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home