Monday, June 19, 2006

نمايش وحدت در اوج اختلافات داخلی

گزارش و عکسی يکسان از جلسه ای حساس برای رفع اختلاف ها
نمايش وحدت در اوج اختلافات داخلی
roozonline
حميد احدی

در اوج اختلافات داخلی که جلسات مجلس و مجمع تشخيص مصلحت، گردهم آئی های حوزه علميه و حتی جلسات کارشناسی را به صحنه های درگيری و مخاصمه دو طرز تفکر تبديل کرده است، به دعوت آيت الله خامنه ای سران قوا و گروه های مختلف سياسی در يک ميهمانی ناهار، وحدت و هماهنگی را به نمايش گذاشتند چرا که به گفته رهبر جمهوری اسلامی وضعيت بسيار حساس است و با از ميان رفتن احتمال براندازی سخت[ حمله نظامی ] اينک خطر براندازی نرم وجود دارد.
از روزنامه ها خواسته شده است که به جز همان متنی که خبرگزاری جمهوری اسلامی از سخنان آيت الله خامنه ای و رييس جمهور احمدی نژاد مخابره کرده هيچ چيز درباره جلسه امروز ننويسند. متن مخابره شده هم جملاتی تکراری و يکدست است که با درس های اخلاقی درباره لزوم وحدت و نگرانی از مکر دشمن، آغاز می شود و در نهايت به تائيد مواضع همه گروه ها می رسد.
به نظر کارشناسان سياسی آن چه جلسه ديروز را لازم قرار داد، بالاگرفتن تشنج در مجلس و حوزه علميه قم، تدارک دو جناح سياسی به برخوردهای تند و حذفی عليه همديگر بوده است که همزمان با ناآرامی هائی در استان های مرزی و نزديک شدن پرونده هسته ای به نفطه تصميم اتفاق افتاده است.
گرچه هنوز خبری از حاضران در جلسه، موضوع آن و اظهارات حاضران به خارج درز نکرده است و برای دانستن آن بايد منتظر روزهای آينده بود که باز هم آرام آرام در ميان جدال های قلمی اشاراتی به مسائل مطروحه خواهد شد، اما ناظران معتقدند که هشدار و تهديد بخش عمده از سخنان آيت الله خامنه ای را به خود اختصاص داده که هم از دولت و هم از هواداران دولت های سابق خواسته است از تندروی و سياست های حذفی خودداری کنند. به نظريات کارشناسی توجه بسيار معطوف دارند.
از متن يکدستی که خبرگزاری ها از جلسه مسوولان مخابره کرده اند چنين بر می آید که آيت الله خامنه ای در ابتدای اين جلسه که علاوه بر سران سه قوه، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی روسای جمهور سابق نيز در آن حضور داشتند برای نشان دادن حساسيت زمانی گفت توطئه هاى ديگرى در راه خواهد بود اما ملت و مسئولان با اتحاد، ايمان، عقل، تدبير و با استفاده از فرصت ها و هوشيارى در مقابل دشمن، كشور و نظام را در مقابل همه توطئه ها مصونيت مى بخشند و قله هاى پيشرفت و تعالى را يك به يك فتح خواهند كرد.
در اوج بالاگرفتن اختلافات درونی و مخاصمه جناح های سياسی که زمينه های اقتصادی و سياسی، دانشگاهی و فرهنگی را در برگرفته و تنها در امور نظامی و امنيتی است که زير نظر رهبر جمهوری اسلامی اختلافات ها هنوز ضعف خود را آشکار نکرده است
شعارهای احمدی نژاد
در همين خبر آمده است که احمدى نژاد رئيس جمهور با تکرار همان شعارهای یک ساله عدالت، مهرورزى، خدمتگزارى و تعالى كشور گفته است: حفظ و تقويت وحدت و انسجام ملى، تقويت نشاط و اميد مردم به ويژه نسل جوان، گسترش عدالت و توزيع عادلانه فرصت ها، تقويت فرهنگ خدمتگزارى در سازمان ادارى كشور، دور بودن دستگاه هاى خدمتگزار از دسته بندى هاى سياسى و مسائل حاشيه اى، كار و تلاش براى تامين حقوق ملت، صيانت از فضاى عمومى كشور و حريم پاكى و ديانت در جامعه، حمايت از فعاليت هاى سالم و اصيل فرهنگى و هنرى مبتنى بر ارزش هاى ملت ايران و تغيير رويكرد نظام آموزشى براى تربيت نيروى انسانى مومن، خلاق و كارآمد، مهم ترين جهت گيرى هاى دولت براى ساختن و پيشرفت كشور و سعادت ملت است.
رئيس جمهور مطابق با گزارش رسمی مخابره شده از حل معضلات کشور سخن گفته و افزود: ساماندهى منابع بانكى و هدايت آنها به سوى بنگاه هاى زود بازده در كنار حمايت از بنگاه هاى بزرگ، كاهش نرخ سود بانكى، حمايت از سرمايه گذارى بخش خصوصى، محدود كردن سرمايه گذارى بخش دولتى و فعال كردن همه ظرفيت هاى عمرانى كشور از جمله اقدامات دولت براى حل مشكل بيكارى است.
اين گزارش در روزی منتشر می شود که بيست و چهار ساعت قبل از آن نورالدين پيرموذن نماينده اردبيل با اشاره به گرانی و تورم و وضعيت بد اقتصادی و کاهش سرمايه گذاری ها و پرورش سياست تملق پروری دولت احمدی نژاد را از بدترين دولت ها خوانده بود و هواداران دولت در مجلس هم در حالی که دعوت رييس مجلس به آرامش بی جواب مانده بود تهديد کردند که ديگر اجازه نخواهند داد از تريبون مجلس عليه دولت الهی احمدی نژاد سخنی گفته شود.
همزمان با افزايش انتقادها از وضعیت اقتصادی و عمومی کشور، به نظر می رسد که فشار دولت برای محدود کردن رسانه های موجود افزايش يافته و از طرف ديگر دولت با اختصاص ميلياردها تومان باز هم در صدد ايجاد يک روزنامه مخصوص به خود برآمده است.
تشديد اختلافات در حوزه های علميه قم و مشهد که گفته می شود بزرگان آن دو مرکز در نامه هائی به رهبر جمهوری اسلامی از بالاگرفتن انتقادها و بدگوئی از روحانيون در اين شهرها براز نگرانی کرده اند، موضوع ديگری است که می تواند موضوع سخنان جلسه ديروز بوده باشد.اين جلسه صبح يکشنبه در محل زندگی آيت الله خامنه ای از ساعت ده صبح شروع شد، اما تهيه گزارش و انتشار عکس از آن یک روز به طول انجاميد. وزيران و نمايندگان مجلس که در جلسه حاضر بودند تا آن جا به گفتن و شنيدن ادامه دادند که نماز ظهر و عصر را به امامت آيت الله خامنه اى اقامه کردند و سپس ناهار ميهمان وی ماندند. چند عکسی که از اين ديدار مخابره شده ، به گونه ای است که شادمانی و وحدت و همدلی بين سران گروه های متخاصم را نشان می دهد.
حاشيه ها
خبرگزاری فارس به فاصله يک روز از قول باهنر نايب رييس مجلس نوشت از آنجا كه در اين جلسه تقريبا همه مسئولان فعلي نظام و مسئولان دولت و مجلس قبلي حضور داشتند و همچنين حتي رقباي سياسي جدي در كنار هم مي نشينند و به صورت مساوي مخاطب رهبري قرار مي گيرند، جلسه اي بسيار خوب و مفيد است.
الياس نادران نماينده مردم تهران هم، حسن ديگر اين جلسات را نزديكي بين قلب هاي مسئولان كشور در رده هاي مختلف عنوان كرد و گفت: در اين جلسات مسئولان و كارگزاران نظام فرصت پيدا مي كنند تا همديگر را ببينند و اگر احيانا حرف هايي دارند، آنجا در ميان بگذارند كه به نظر من اين نيز يك بركت است.
علی زادسر نماينده جيرفت اما به نوشته کيهان ضمن بيان محسنات اين ديدار گفت: رهبر معظم انقلاب در اين ديدار خواستار پالايش وضعيت فرهنگي كشور از آسيب هاي گذشته شدند كه اين مسئله عزم جدي مسئولان فرهنگي را طلب مي كند. همين جمله انتخابی کيهان در حالی که روزنامه ها از زمينه سازی اختلافات منع شده اند در روزهای آينده موجب بحث ها و تذکر، تکذيب ها و گفتگوهای تازه ای خواهد شد. چنان که در گذشته معمول بوده است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home