Thursday, June 22, 2006

دررسالت كبوتروسيب


دررسالت كبوتروسيب

(گزيده شعرهاازفوريه 2005تاژوئن 2006)
اسماعيل وفا يغمائی
( دفتر هفدهم از دفترهای منتشرشده شعر)
معرفى كتاب
در رسالت كبوتر و سيب
هفدهمين مجموعه از دفترهاى شعر
اسماعيل وفا يغمائى
منشر شد
«در رسالت كبوتر و سيب» نام هفدهمين مجموعه از دفترهاى شعر اسماعيل وفا يغمائى است كه در صد و چهار صفحه و با طرحى از استاد بهرام عاليوندى در پشت جلد، توسط «نشر بی بی» منتشر شده است.
در اين مجموعه،با انتخابى از چهل ويك قطعه ازمجموعه شعرهائى كه در فاصله فوريه 2005 تا ژوئن 2006 ميلادى سروده شده است روبرو هستيم.
از زاويه فرم و تكنيك،در اين مجموعه نيز مانند ساير مجموعه هاى منتخب شعرهاى يغمائى، با فرمهاى «كلاسيك وكهن» شعر پارسى، شعرهائى با اوزان « نيمائى»،« شعرهاى سپيد» روبرو هستيم. آنچه اين شعرها را عليرغم تفاوت در تكنيك و فرم همرنگ و همخانواده ساخته است محتوا، و فضاهاى پرواز سراينده و زبانى است كه پس از نزديك به چهل سال سرودن ودر پنجاه و چهارمين سال زندگى سراينده آهنگ و رنگ مشخص خود را يافته است.
افق گسترده و بى مرز شعرها، مثل ساير آثار سالهاى اخير يغمائى، افقى فلسفى تاريخى ، اجتماعى و عاطفى و عاشقانه است، و در اين افق است كه يغمائى مضامين مختلف شعرهاى خود را در كنار هم نشانده است، در اين افق وسيع و عميق و تامل بر انگيز، زبانى كه به هنگام، نرم و عاشقانه و مهربانانه است و در آن «ميهن» و «معشوق» در يك چهره خود را مى نمايانند، در شعرى ديگر كه به دفاع از ميهن برمى خيزد، و يا جنايات ملايان جمهورى جنايت را نشانه مى رود و يا عليه ارتجاع
و كهنگى فكرى برمى شورد، به تلخى و تندى گزنده اى آميخته مى شود كه دشنه و شوكران را بخاطر مى آورد، وبر اين منوا ل بيانى بى پروا وآزاد انديشانه وبه ظاهر كافرانه، كه در فرو كوبيدن خرافات مذهبى، و ارتجاعى، كه با اهرم دين، خرد و شعور و عاطفه رافلج و منكوب مى كند و از اجساد آنها مسند قدرت فراهم مى آورد درنگ و سازشى نمى شناسد، درزمينه برخوردى فلسفى و نه صرفا مذهبى، با مقوله هستى ورازهايش و خدائى كه ساخته و لاجرم بنده تاجران طيفهاى رنگارنگ مذهب، و بانيان مسند دين نيست، از زبان صميمى و رفيقانه عارفان وحدت وجودى، انها كه تلاش مى كنند خدا را در وسعت شايسته او احساس كنند مدد مى گيرد واز ادبيات نيرومند و عارفانه اى كه توسط حافظ و مولانا و ابى الخير و... پى افكنده شده است مايه مى جويد وراه مى پويد .
در اين مجموعه با چند خطابه شعرى در زمينه هاى مختلف روبرو هستيم . به نظر مى رسد ادامه اين خطابه ها ، با زاويه هاى خاص و تكنيكهاى طنزآلود نو و بديع ، جويبار ديگرى را كه از جريان شعر يغمائى منشعب شده اند در آينده پر زمزمه تر خواهد كرد. بايد منتظر بود و ديد كه در آينده آيا خطابه ها به شكلى تازه از شعر سياسى و اجتماعى و فلسفى عينيت خواهند بخشيد و يا نه.
در هفدهمين مجموعه شعر ، سراينده مجموعه هاى بر اقيانوس سرد باد، ماه و ساز دهنى كوچك، اين شنگ شهر اشوب و... باز هم نشان مى دهد كه شعر وشاعر بايد در افقى فراتر و وسيع تر از افقهاى معروف و مشروع و معمول، به شعور خواننده خود وبرافكندن پرده هائى كه در زمينه هاى مختلف افق پرواز شناخت و شعور را كوتاه و محدود و تاريك مى كنند وفادار متعهد باشند.
دوستداران شعرهاى يغمائى مى توانند مجموعه در رسالت كبوتر و سيب و همچنين نشر دوم بر اقيانوس سرد باد را در گردهمائى بزرگ پاريس در روز اول ژوئيه 2006 از محل خاص فروش كتاب و نشريات ونوار تهيه كنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home