Monday, July 17, 2006

تلاش براي درگير کردن ايران در بحران منطقه

تلاش براي درگير کردن ايران در بحران منطقه
ايران در برابر اسراييل؟
حميد احدي
roozonline
يک هفته بعد از شليک اولين موشکي از جانب حزب الله به سوي حيفا و در حالي که جنگي که لبنان و اسرائيل درگير در آنند هر آن امکان دارد که سرزمين هاي بيش تري را زير سايه بگيرد، رسانه هاي غرب و تحليلگران سياسي با انگشت نهادن بر روي موشک هائي که موثرترين سرمايه حزب الله هستند، ايران را عامل اصلي اين دور از درگيري ها در منطقه نشان مي دهند و مي نويسند موشک هاي فجر که از جنوب لبنان به سوي شهرهاي اسرائيل شليک مي شود بخشي از برنامه موشکي جمهوري اسلامي است.
يک نظامي بلندپايه اسرائيل به خبرنگار ديلي تلگراف در حيفا گفته حزب الله همان موشک هائي را دارد که ايراني ها ساخت آن را اعلام داشته اند و با همين موشک هاست که مردم اسراييل هدف قرار گرفته اند و حتي مردم لبنان قرباني مي شوند چون همه کس به ما حق مي دهد که از خود دفاع کنيم. اين مقام نظامي اسرائيلي از سري موشک هاي دوربرد "شبيب" نام برده که در اختيار حزب الله است و جز آن گفته است که اين گروه از کاتيوشاي 122 استفاده مي کند که موشکي است با نه پا درازا و با بردي معادل هجده مايل توان حمل کلاهکي 33 پوندي را دارد. از ديگر موشک هاي ايراني که ظن صدور آنها به لبنان مي رود موشک فجر سه 240 ميلي متري است که شانزده پا درازا دارد و با بردي حدود 25 مايل توان حمله 100 پوند مواد منفجره را دارد. در حالي که فجر پنج هم که موشکي ساخت ايران است با درازاي هجده پا از توان حمل کلاهکي معادل 200 پوند برخوردار است. اما موشک سي 802 که چين آن را طراحي کرده و در ايران ساخته مي شود داراي رادار رهگير است و تا هشتاد مايل سطح به سطح قابليت شليک دارد. به گفته منابع اسرائيلي سي 802 همان موشکي است که سه روز قبل از سواحل لبنان به ناوچه مسلح اسرائيلي آهي هانيت شليک شد و باعث کشته شدن يک سرباز و ناپديد شدن سه سرباز ديگر شد.
کارشناسان اسرائيلي گفته اند موشکي که ناوچه آهي هانيت را مجبور به ترک دريا و بازگشت به بندر کرد ترکيبي از سه نوع موشک است از جمله کاتيوشا. سوريه نيز مي تواند در ساخت اين موشک دست داشته باشد چنان که بخشي از آن به موشک 330 ميلي متري سوري ها شبيه است اما طراحي آن همان سري فجر ميباشد.
به نوشته خبرنگار ديلي تلگراف نظامي بلندپايه اسرائيلي گفته تنها دليلي که حزب الله گاهي از موشک هاي سوري استفاده مي کند اين است که مي خواهند آن کشور را هم وارد جنگ کنند.
گزارش تحليلي روزنامه تايمز لندن به نوعي ديگر ايران را در قلب جنگي مي بيند که دارد وسعت مي گيرد. نقشه اي که در اين روزنامه چاپ شده هلال سبزي را نشان مي دهد که ايران در وسط آن قرار گرفته و به نوشته نيکلاس بلانفورد جنگي است که اين بار شيعيان عليه اسرائيل به راه انداخته و رهبري آن را هم به دست دارند. شيعياني که که 89 در صد ايرانيان، 65 در صد عراقي ها، 40 در صد لبناني ها، 15 در صد سوري ها و 5 در صد مردم فلسطين را تشکيل مي دهند.
گزارش تحليلي تايمز اسرائيل را با داشتن صدو پنجاه هزار سرباز تمام وقت و نيم ميليون ذخيره در وسط منطقه اي ديده که بزرگ ترين ارتشش متعلق به جمهوري اسلامي است که هفتصد و هفتاد هزار سرباز حرفه اي تمام وقت و يازده ميليون نفر ذخيره [اشاره به نيروي مقاومت بسيج] در آنند و بعد از آن ارتش هاي دويست هزار نفري سوريه و چهل هزار نفري لبنان قرار دارند و در حال حاضر حزب الله با داشتن ششصد جنگنده حرفه اي تمام وقت در خط مقدم آن قرار دارد.
در همين ارتباط، روزنامه اينوستر بيزنس ديلي نيز با يادآوري پيش بيني ماه آوريل خود مبني بر اينکه: "مرز 110 كيلومتري لبنان با اسرائيل احتمالا مكاني است كه ايران از طريق دست‌نشانده‌اش حزب‌الله انتقام هرگونه اقدام آمريكا يا اسرائيل بر عليه سايت‌هاي اتمي‌اش را خواهد گرفت" افزوده: "اين پيش‌بيني بر اساس سخنان وليد جنبلاط ، رهبر دروزي لبنان بود كه كمي قبل از آن گفته بود: "در صورت حمله به تاسيسات اتمي ايران، اين كشور از لبنان به عنوان جبهه‌اي براي ضربه زدن به آمريكا استفاده خواهد كرد."
اينوستر بيزنس ديلي تاکيد کرده: "هنوز هيچ اقدامي عليه ايران صورت نگرفته است، اما ايران پيش‌بيني مي‌كند روزي اسرائيل و يا آمريكا ممكن است يك حمله غافلگير‌كننده به تاسيسات اتمي ايران داشته باشند، همانگونه كه اسرائيل در سال 1981 راكتور اوسيراك عراق را مورد حمله قرار داد."
واکنش هاي متفاوت در ايران
با چنين صورت مساله اي که در اين روزها توسط رسانه هاي بين المللي تبليغ و تکرار مي شود، اين بار جنگ مسلمانان با اسرائيل به نوعي ديگر ترسيم مي گردد. و در حالي که کشورهاي اروپائي به تخليه اتباع خود از لبنان مشغول شده اند و سايه جنگ بزرگ بر تمامي منطقه افتاده است، روساي دولت آمريکا و بريتانيا آشکارا حکومت ايران را در پديد آمدن اين جنگ مقصر مي خوانند، در همين زمان جمله اي از آيت الله خامنه اي بر صدر گزارش هاي خبري جهان مي چرخد که: "خلع سلاح حزب الله محال است".
جمله رهبر جمهوري اسلامي در حالي به گوش جهانيان رسيد که ديپلمات هاي جمهوري اسلامي مي کوشند ايران را از درگيري ها جدا نگاه دارند و به حملات لفظي به اسرائيل و حاميانش اکتفا کنند.
روزنامه کيهان بيانگر نظرات گروه هاي تندرو دو روز پيش در پاسخ تحليل راديو اسرائيل که جمهوري اسلامي را عامل اصلي حملات اخير به اسرائيل معرفي مي کرد نوشته بود اين دروغي است که کاش راست بود. همين روزنامه از مردم مسلمان دعوت کرد که براي ياري رساندن به حزب الله، هر جاي جهان که اسرائيلي ها هستند آن ها را مورد حمله قرار دهند و در جنگ بزرگ ديني شرکت کنند.
آن چه به گفته تحليلگران بين المللي، باعث شده است که ايران براي نخستين بار به عنوان يک طرف جنگي که ممکن است درگير شود به حساب آيد، علاوه بر روي کار بودن يک حکومت ديني در ايران، نزديکي جمهوري اسلامي و حزب الله لبنان و علاقه مندي دستگاه حکومتي ايران به سپرده شدن رهبري مبارزه با اسرائيل به آيت الله خامنه اي است.
روزنامه جمهوري اسلامي روزنامه نزديک به طيفي از روحانيون متنفذ تهران و قم در سرمقاله روز دوشنبه خود به صراحت نوشت در شرايط حاضر هيچ راهي جز اتحاد مسلمانان وجود ندارد و اين اتحاد تنها مي تواند تحت رهبري رهبر انقلاب اسلامي [ عنوان رسمي آيت الله خامنه اي] صورت پذيرد.
داوطلب بودن جمهوري اسلامي براي در دست گرفتن رهبري مبارزه با اسرائيل در حالي اتفاق مي افتد که هيچ يک از کشورهاي عربي چنين علاقه اي ابراز نمي کنند. مصر بعد از آخرين جنگ با اسرائيل عملا رهبري جريان صلح با اسرائيل را از آن خود کرده است. همچنين، عربستان سعودي دومين کشوري که به دليل موقعيت جغرافيائي و تاريخي خود در گذشته همواره قطب پرنفوذ اين مبارزه بوده است، به دنبال حادثه يازده سپتامبر که به رهبري يکي از اتباع آن کشور [اسامه بن لادن] صورت پذيرفت، در حالت انفعالي ترجيح مي دهد روابط گسترده اقتصادي خود را با آمريکا و کشورهاي بزرگ اروپائي حفظ کند و بعضا از اين راه نفوذ خود را به کار اندازد. به خصوص بعد از مرگ ملک خالد و به تخت نشستن ملک عبدالله، ناظران آگاه معتقدند سعودي از هر زمان ديگر به صحنه جنگ دورتر شده گرچه در يک جريان تحريم نفتي که در صورت لزوم به کار خواهد افتاد، همان سال 1972 ناگزير خواهد بود شيرهاي نفت خود را ببندد. حادثه اي که سلطنت سعودي آرزومند است رخ ندهد.
آن چه نگراني محافل سياسي ايراني را شدت مي دهد فضاي بسته اطلاعاتي درون کشور است که با بسته شدن مطبوعات مستقل، در انحصار بودن راديو و تلويزيون و فيلترينگ وسيع سايت هاي اينترنتي و پارازيت هاي موثر روي امواج شبکه هاي خبري ماهواره اي توسط حکومت به شدت محافظت مي شود. در چنين فضائي نشريات روزنامه هاي جناح راست و وابسته به دولت با تبليغات حماسي خود اين مفهوم را به مخاطبان خود انتقال مي دهند که به راه افتادن جنگي با اسرائيل خواست آنهاست. معدود روزنامه هاي مستقل و اصلاح طلب هم هر گاه نکته اي در مخالفت با جنگ مي نويسند از سوي نشريات وابسته به رهبر جمهوري اسلامي متهم مي شوند که ستون پنجم دشمن هستند. با اين همه از بين سطور نشريات مستقل مي توان نظر طبقه متوسط ايراني و تکنوکرات ها را دريافت که از درگير شدن کشور در مناقشاتي منطقه اي که مي توانند پايان مهيبي داشته باشند، ابراز نگراني مي کنند.
روزنامه کارگزاران وابسته به حزبي به همين نام از تکنوکرات ها و مديران ساليان گذشته، هفته پيش توجه داده بود که ممکن است آمريکا بعد از شکست خوردن در اقناع اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل براي موافقت با حمله به ايران، در صدد آن باشند که با داغ کردن تنور جنگ خاورميانه و کشاندن ايران به داخل آن، به مقصود خود برسد. چرا که به نظر نويسنده اين روزنامه حمله به ايران، به عنوان حامي حزب الله که موشک هاي مهيب و تخريبي به سوي شهرهاي بزرگ اسرائيل پرتاب مي کند، نيازي به موافقت اروپا و روسيه و چين ندارد و در عين حال مي تواند توسط اسرائيل به حمايت کامل آمريکا صورت پذيرد.
اعتماد يک روزنامه ديگر اصلاح طلب صبح تهران در پايان تحليل سياسي خود پرسيده است آيا اين بار هزينه جنگي با اسرائيل بين ايران و اعراب سرشکن مي شود؟ اما شايد گويا تر نظر سردبير آفتاب يزد باشد که هشدار داده است که دولت بدون مشاورت با صاحب نظران و در اتاق هاي بسته تصميم هاي نسنجيده اي مي گيرد که ممکن است به زيان نسل هاي ايراني تمام شود. البته در اين مقاله کوشيده شده بود از مسائل مهمي که در سطحي فراتر از قوه مجريه راجع به آنها تصميم گيري مي شود ذکري به ميان نيايد و مثال ها در حدود جلوگيري از تغيير ساعت رسمي، افزايش دستمزد کارگران و يا پاسخ به بسته پيشنهادي اروپا باشد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home