Sunday, July 23, 2006

سخنرانی معصومه ابتکار در سمینار محیط زیست در بریزبن وواکنش معترضین و شرکت کنندگان

سخنرانی معصومه ابتکار در سمینار محیط زیست در بریزبن و واکنش معترضین و شرکت کنندگان
همانگونه که گفته شده بود از روز شنبه 22 جولای در شهر بریزبن (ایالت کوئیزلند) استرلیا در سالن معروف و تاریخی شهرداری بریزبن(استرالیا) سمیناری برگزار می شود که " محیط زیست " محور اصلی بحث‌‌های آن خواهد بود. از آن‌جایی که خود در اجلاس حضور داشتم ضروری دانستم که برای اطلاع دیگران گزارشی از شیوه‌ی برگزاری جلسه، محتوای سخنرانی‌ها و چگونگی اداره‌ی جلسه ارائه کنم تا هموطنان نیز در جریان آن قرار گیرند.
یکی از سخنرانان این سمینار خانم معصومه ابتکار بود که جدا ازپست معاونت سازمان محیط زیست در دولت خاتمی، سخنگویی دانشجویان پیرو خط امام که دیپلمات‌‌های آمریکایی را به گروگان گرفتند را نیز بر عهده داشته است. قبل از شروع سمینار اطلاعیه‌ا‌ی حاوی سوابق معصومه ابتکار در جلوی درب ورودی سالن میان شرکت کنندگان توزیع شده بود تا از قبل شرکت کنندگان، آشنائی نسبی به سوابق سخنران داشته باشند. همچنین در این اطلاعیه به مواضع معصومه ابتکار در مورد گروگان‌‌های آمریکایی و دفاع او از سنگسار زنان در جمهوری اسلامی اشاره شده بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

البته با این افشاگری که شده بود سفیر رژیم حمید ابوطالبی که با همسرش وتعدادی دیگر از ایادی وهمپالگی ها و کار چاق کن رژیم که در جلسه حضور داشتند، پیش بینی شکست سخنران را کرده بودند.
با وجود آن که به جز معصومه ابتکار تیم کاستلو ((TIM COSTELLO رئیس بانک ملی استرالیا و عضو شورای مشورتی اعانه ملی شرکت داشت، استقبال چندانی صورت نگرفته بود و در سالن ۱۵۰۰ نفره شهرداری بین ۳۵۰- تا ۴۰۰ نفر شرکت کرده بودند. همینطور تعدادی هم از شرکت کنندگان نیز جزو برنامه ریزان فستیوال در بریزین بودند. خانم معصومه ابتکار، روز قبل از برگزاری سمینار در مصاحبه‌ای با رادیو ABC بریزبن گروه حزب‌الله لبنان را یک سازمانی مردمی معرفی کرده بود که گفت باید از آن دفاع کرد.
البته مصاحبه معصومه ابتکار با چهره‌ی خندان با روزنامه (Courier- Mail)به تاریخ22جولای نیز نتوانست موجب فریب مردم شهر بریزبن بشود و آنان را به سالن بکشاند.
فراموش نشود که مسئولین سمینار و همچنین فرماندار ایالت کوئینزلند از نخست وزیر استرالیا جان هاوارد و رهبر حزب کارگر و دولت سایه کیم بیزلی و رئیس حزب سبزهای استرالیا باب براون که محبوبیت زیادی در میان مردم استرالیا دارند، برای شرکت در سمینار دعوت به عمل آورده بودند؛ ولی به دلیل حضور معصومه ابتکار، از شرکت در جلسه خود داری کردند.

عدم حضور شخصیت های مهم دولت استرالیا در این سمینار، ظرف چند روز گذشته موجب بروز بحث‌های زیادی در رادیو ها و روزنامه های شهر بریزبن شده است. پرسش اصلی آن است که با وجود شرکت گورباچف در این سمینار چرا مسئولین و مقامات عالی رتبه و طراز اول کشور استرالیا در این سمینار شرکت نکردند؟

معصومه ابتکار فرزندش عیسی را به همراه آورده بود تا بلکه احساس همدردی استرالیایی‌ها را کسب کند. در صورتیکه در زمان گروگانگیری که سخنگوی گروگانگیر ها بو د نام ماری را برای خود انتخاب کرده بود.

معصومه ابتکار در سخنرانی خود به موضوع محیط زیست و پیشرفت های انجام شده در دوره ی خاتمی و همکاری ایشان با کارشناسان محیط زیست خارجی و چگونگی همکاری با آنان، اشاره داشت. وی در طول سخنرانی‌اش تلاش می کرد همچون خاتمی خنده بر لبان خود داشته باشد تا اینکه بیشتر بی گناهی خود و مدافع محیط زیست بودنش را اثبات کند .
عجیب بود که ایشان بدون توجه به سیاست های جنگ افروزانه رژیم مدعی شد که جنگ و سیاستی که الآن در خاورمیانه به پیش می رود، به زیان محیط زیست می باشد.
ولی چرا ایشان سیاست جنگ طلبانه ی ۸ ساله ی خمینی با عراق را فراموش کرده بود و به شعله ور سازی جنگ لبنان با اسرائیل را از طریق حزب الله لبنان اشاره نکرد که چگونه به وجود آمده است و برای چه هرروز رهبران نظام و سپاه پاسداران غرب را تهدید می کنند و مدعی می شوند در صورت اجرای تحریم و یا حمله نظامی به تأسیسات هسته ای رژیم تنگه ی هرمز را می بندند و کشتی های نفتکش را غرق می کنند، چنین ژست غلط انداز دفاع از محیط زیست را گرفته بود . همچنین معلوم نشد که چرا ایشان پس از پایان سخنرانی‌ خود سالن را ترک کرد و نماند تا اینکه به سئوالاتی که از سوی شرکت کنندگان در جلسه از ایشان می شود پاسخگو باشد .

در هر صورت یک ایرانی شرکت کننده در طبقه‌ی فوقانی سالن برخاست و ضمن توضیح عملکرد ۲۷ سال گذشته ی رژیم جمهوری اسلامی و بازگو کردن خسارات و زیان های فراوانی که به محیط زیست در ایران وارد شده است, خطاب به معصومه ابتکار گفت شما که پست معاونت محیط زیست در دولت خاتمی را بر عهده داشته اید. آیا می توانید در مورد این تصاویر برای حاضرین توضیح دهید که چرا اعدام شدند و چه رابطه ای با محیط زیست مورد ادعای شما دارد؟
ایشان با نشان دادن تصاویری از اعدام شدگان به حاضرین، که تنها نمونه‌‌ای از ۱۲۰هزار زندانی سیاسی بود. تأکید کرد که برادر ایشان نیز جزو یکی از همین اعدام شدگان بوده است. افشاگری ایشان هم مورد تشوق حاضرین قرار گرفت وهم اینکه آنان را متعجب زده کرده بود و موجب شد که جو سالن یکباره تغییر کند. طوریکه مسئول جلسه که خود را برای تشکر از معصومه ابتکار آماده کرده بود با کف زدن قریب به اتفاق حاضرین در جلسه برای معترض افشاگر درسالن مواجه شد. بناراین تلاش کرد که فرد معترض را ساکت کند که موفق نشد که در نهایت برای ساکت کردن معترض متوسل به مأموران حفاظتی و پلیس های انتظامی در سالن شد.

حاضرین در جلسه خواهان آن بودند که به معترضین فرصت داده شود تا سئوالات خودشان را مطرح سازند، همانگونه که سخنور بدون محدودیت این حق را داشت. ولی متأسفانه مسئولین جلسه از طریق پلیس اعتراض کننده را از جلسه به بیرون سالن هدایت نمودند. ولی ناگهان پس از اخراج ایشان یک ایرانی دیگر در قسمتی دیگر از سالن در کنار دستگاه صوتی و صدابرداری قرار داشت بلند شد و گفت جای بسی تأسف است در کشوری که آزادی وجود دارد جلوی معترضین با سئوالات منطقی اشان گرفته می شود . من از شما حاضرین تشکر می کنم که برای حق دمکراتیک آزادی بیان از خودتان واکنش اعتراضی نشان دادید واز فرد اخراج شده حمایت و دفاع کردید. منهم فقط در دو دقیقه می خواهم بگویم که چگونه است شخصی که سخنگوی گروگانگیرهای کارکنان سفارت آمریکائی در 13 آبانماه سال 1358 یا 1979 میلادی در تهران بوده است . اکنون می تواند بطور آزادانه در این سمینار در مورد محیط زیست صحبت کند در صورتیکه ایشان دو چهره ی کاملاً متضاد دارد. زیرا که من نوار فیلم ویدئوئی در اختیار دارم که می توانم هم اکنون آن را برایتان نمایش دهم که تا کنون برای شما جائی پخش نشده است. برای اینکه این نوار کوتاه می گوید که این خانم گفته است من افتخار می کنم که اسلحه بر دارم و گروگان های آمریکائی را بکشم. حالا معلوم نیست که چگونه این خانم مدافع محیط زیست شده است. بازهم مسئول انتظامی جلسه و پلیس کوشش کردند ایشان را ساکت کنند . البته بصورت ملایم ومحترمانه تر با معترض دوم برخورد کردند ولی حاضرین در سالن ، بطور هصدا وبا صدای بلند که حالت اعتراض داشت تکرار کردند که اجازه بدهید حرفش را بزند وبرخی هم حتی جلوی مأموران انتظامی حاضر در جلسه را گرفتند ومانع از نزدیک شدن آنان به این معترض ایرانی شدند. این واکنش مسئولین جلسه و مسئولان و مأموران انتظامی را شوکه کرده بود. زیرا که معترضین با اینکه موافق نظر این سخنران نبودند ،از ابتدا تا انتها به شیوه ی صلح آمیز و دمکراتیک به دروغ ها و جعلیات معصومه ابتکار گوش فرداده بودند و کوچکترین حرکت ناشایستی از خود نشان نداده بودند . بنابراین حق شان بود که اعتراض خود را به شیوه ی منطقی بیان کنند.
زمانیکه نفر دوم هم به بیرون از سالن رفت . خیلی از شرکت کنندگان جلسه را به عنوان اعتراض وهم برای اینکه اطلاعات بیشتری کسب کنند را ترک کردند و در بیرون از سالن به پلیس و مأمورین انتظامی انتقاد می کردند که حرکات شما اصولی ومنطقی نبوده است و متقابلاً مأمورین و پلیس پاسخ می دادند که اکنون اینان آزادند وشما هم مختارید که با اینان صحبت کنید.آنان نیز ضمن تشکر و قدردانی کردن از معترضین، شماره تلفن و آدرس ایمیل برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رژیم جمهوری اسلامی و عملکردش در خواست می کردند.

حرکت معترضین و واکنش حاضرین و پاسخ معترضین ایرانی در فرصت مناسب در بیرون از سالن, نشان دهنده ی این بود که معصومه ابتکار نمی تواند خودش را به عنون یک مدافع محیط زیست جا بزند بدون آنکه اشاره ای به عملکرد خود در ۲۷ سال گذشته به پردازد. جالب تر اینکه خانم Helen Abrahams یکی از شهرداران منطقه ی بریزبن و یکی از مسئولین فستیوال بریزبن است، به فرد معترض رجوع و عذرخواهی نمود وگفت جای تأسف دارد که با شما چنین برخوردی مواجه شدید . حضور خانم شیرین عبادی در جلسه ومشاهده جو جلسه و حمایت حاضرین در جلسه از معترضین ایرانی در زیر یک سقف ,امید است درسی آموختنی برای ایشان باشد که نمی شود دو چهره داشت و نمی توان که در قرن بیست ویکم مردم را گول زد وفریب داد. چون خانم شیرین عبادی که در جلسه حضور داشت خوب می داند که اگر مشابه همین مسئله در ایران اتفاق افتاده بود , معترضین الآن دستگیر ودر زندان اوین زیر شکنجه بودند . آری خانم شیرین عبادی، این درس فراموش ناشدنی، برای شما وهمفکرانتان خوبست تا که بدانید اختلاف یک جامعه ی دمکراتیک با یک جامعه استبد زاده چگونه است. چونکه حتی شما که دریافت کننده ی جایزه ی صلح نوبل می باشید در ایران از حق آزادی بیان برخوردار نمی باشید و حاضر هم نیستید که از آنان دفاع کنید . یعنی به شما اجازه داده نمی شود که از آزادی دفاع کنید ، بلکه مجبورتان می کنند که همچون معصومه ابتکار توجیه گر جنایات رژیم باشید.

در پایان جا دارد که یکبار دیگر از مردم آزاده حاضر در سالن شهر بریزبن تشکر وقدردانی شود وامید است که در هر مکان یا ایالت های دیگر استرالیا که ایرانیان وجود دارند اگر مشابه اینگونه جلسات بر گزارمی شود که مبلغان وحامیان رژیم جمهوری اسلامی تلاش می کنند با عنوان اصلاح طلبان قلابی با هرپسوند وپیشوندی حضور یابند, می بایست بصورت مستند ومنطقی افشا شوند واجازه داده نشود که برون مرز را نیز همچون داخل کشور جولانگاه یکه تازی و عوامفریبی خود کنند.
اعتراض و واکنش ایرانیان معترض در این سمینار بخاطر حضور معصومه ابتکار در رادیو دولتی ABC و رادیو SBS (بخش فارسی) وهمچنین رادیو فردا منعکس گردید.
.
هرکه ناموخت از گذشت روز گار
هیچ ناموزد از هیچ آموزگار
بریزبن( استرالیا)
طیب صادقیان
25 جولای

1 Comments:

At 3:36 AM, Anonymous Anonymous said...

khosh halam ke Iraniane Azade dar tamami donya arse ra ba regime jalad Akhondi tang mikonad dorood bar azadikhahan.

 

Post a Comment

<< Home